gobus.pl

portal o motoryzacji

transport
Lifestyle

Transport intermodalny – co warto o nim wiedzieć?

Logistyka transportu w każdej firmie działa nieco inaczej, w zależności od indywidualnych potrzeb charakteru działalności. Nowoczesne przedsiębiorstwa logistyczne sięgają po różnorodne gałęzie transportu. Niezwykle popularne w ostatnim czasie jest łączenie ze sobą przewozów lotniczych lub morskich i drogowych. Dla wielu firm wielkim ułatwieniem w działaniu jest zastosowanie transportu intermodalnego.

Definicja transportu intermodalnego

Transport intermodalny (czasem nazywany też kombinowanym) polega na realizacji dostaw przy wykorzystaniu różnych środków transportu lądowego, drogowego oraz morskiego. W tym typie transportu nie dochodzi do przeładunku towaru, dlatego trasa musi być tak zaplanowana, by możliwe było optymalne wykorzystanie dostępnych możliwości przewozowych.
Firmy logistyczne po transport kombinowany sięgają przede wszystkim w transporcie dużej ilości ładunków, choć oczywiście są także przypadku, w których wykorzystywany jest także przy pojedynczych ładunkach, które bez przerw na przeładunek mają przewędrować od punktu nadawczego do punktu docelowego.

Jakie są zalety i wady transportu kombinowanego?

Każda logistyka transportu ma swoje zalety i wady. Jak to wygląda w przypadku transportu intermodalnego? Jedną z zalet tego sposobu przewozu towarów jest z całą pewnością oszczędność na kosztach przewozu – wynika to przede wszystkim z braku przeładunku towarów w czasie transportu. Koszty są niższe niż w przypadku innych sposobów transportu towarów również ze względu na to, że w modelu kombinowanym nie ma konieczności zatrudniania dużej liczny kierowców (co poza wyższymi kosztami rodzi także wiele innych problemów szczególnie w transporcie międzynarodowym).

Według wielu specjalistów z dziedziny logistyki, transport intermodalny stanowi jeden z najbardziej przyszłościowych i prężnie rozwijających się sposobów na przewóz ładunków. W tym transporcie dzięki wykorzystaniu infrastruktur drogowej, morskiej i lotniczej przewóz może być organizowany sprawnie i bez większych zakłóceń.

A wady? To przede wszystkim mniejsza elastyczność. Transport kombinowany zależny jest od rozkładu i liczby rejsów u armatora, a także od częstotliwości przewozów kolejowych. Ponadto wadą tego sposobu transportowania towarów jest także wydłużony czas tranzytu oraz to, że nie zawsze przesyłki są monitorowane.

Specjalna jednostka pojemności

Na użytek transportu kombinowanego została stworzona specjalna jednostka pojemności, czyli TEU (twenty-foot equivalent unit). Wykorzystywana jest w odniesieniu do portów, składów kolejowych i statków. 1TEU to 20-stopowy kontener o wymiarach 610 cm x 244 cm x 259 cm (długość x szerokość x wysokość).