gobus.pl

portal o motoryzacji

przyczepka dwuosiowa
Motoryzacja

Przyczepka dwuosiowa – zalety i wady

Przyczepy samochodowe możemy podzielić na dwa rodzaje: jednoosiowa oraz dwuosiowa. Na pierwszy rzut oka różnią się tylko ilością kół, ale tak naprawdę poszczególne modele wpływają na komfort i bezpieczeństwo każdego rodzaju tych przyczep. Czy przyczepka dwuosiowa jest lepsza od jednoosiowej? Jakie zalety i wady posiada ta pierwsza?

Charakterystyka przyczepki dwuosiowej

Zdecydowanie największą zaletą przyczepy dwuosiowej jest jej stabilność. Chroni to przyczepę przed przewróceniem, a także odłączeniem od samochodu podczas zakrętu. Obecność dwóch par kół przewyższa swoją funkcjonalnością zarówno przyczepy jednoosiowe, jak i tandemy.

Stabilność nie jest jedyną zaletą tego modelu przyczepy. Do kolejnych możemy zaliczyć także sposób rozkładania się masy załadunku. To nie sam samochód zostaje obciążony tym ciężarem, a przyczepa przyjmuje go w całości na siebie. Znacząco przyspiesza to jazdę samochodu. W tym przypadku to ogromna przewaga nad doczepkami jednoosiowymi. Dokładnie jest tak samo, jeśli spojrzymy na możliwość przewożenia dużych ciężarów. Stabilność, wynikająca z obecności czterech kół sprawia, że przyczepa o wiele lepiej znosi obciążenie niż wersja z jedną osią.

Przyczepka dwuosiowa to bezpieczeństwo

Niewątpliwą zaletą przyczepki dwuosiowej jest bezpieczeństwo. W tej kwestii nie można nawet porównywać do niej przyczepki jednoosiowej. Różnica między tymi modelami jest diametralna. Nietrudne jest wyobrażenie sobie, jak zachowają się oba typy przyczep podczas poślizgu. Tym bardziej w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Koła przyczepki dwuosiowej przylegają do podłoża na zdecydowanie większym polu niż w przypadku jednej osi. Cztery koła w dwu osiowej przyczepie dają także większe szanse na równowagę podczas wystrzału jednej z opon. Uratuje to nas przed przewróceniem się przyczepy w sposób gwałtowny.

Przyczepka dwuosiowa a prawo drogowe

Jeśli posiadamy prawo jazdy kategorii B, możemy prowadzić zespół pojazdów, czyli samochód osobowy z przyczepą, jeśli dopuszczalna masa całkowita naszego składu nie będzie większa od 3500 kg. Należy także mieć na uwadze, że prędkość maksymalna podczas jazdy z ładunkiem na przyczepie wynosi 70 km/h poza terenem zabudowanym. Jedynie na drodze ekspresowej lub autostradzie prędkość ta może wynieść do 80 km/h.

Oczywiście przyczepki dwuosiowe nie są bez wad. Jedną z nich jest mniejsza zwrotność. Dotyczy to holowania oraz manewrowania samą przyczepą. Jednak zalety przyczepy dwuosiowej znacznie przewyższają jej wady.