gobus.pl

portal o motoryzacji

jazda na motorze
Motoryzacja

Jazda na motorze i bezpieczeństwo

Jazda na motorze to nie tylko zabawa, ale również ryzyko. Ryzyko upadku i co za tym idzie potencjalnie śmiertelnych obrażeń. Motocykle same w sobie nie posiadają zbyt wielu elementów, które chronią kierowcą, dlatego też motocykliści korzystają z dobrodziejstw specjalnego ubioru, który dzięki umieszczonym w nich ochraniaczy, materiału są w stanie uchronić lub zminimalizować skutki wypadku.

Elementy ubioru ochronnego

W ciągu dziesięcioleci powstało wiele rodzajów ubioru ochronnego. Do najważniejszych zalicza się kask, kurtkę, spodnie, buty oraz rękawicę. Z tego prawnie wymagany do jazdy jest wyłącznie kask, ale pozostałe części ubioru mogą drastycznie zwiększyć szansę na uniknięcie obrażeń. Dlatego też większość motocyklistów korzysta ze wszystkich możliwych części ubioru ochronnego, nawet jeżeli nie muszą. Dzięki temu nawet jeżeli dojdzie do wypadku, który pod uwagę, jako możliwość, musi być brana przez nawet najbardziej doświadczonych motocyklistów, jego skutki ograniczą się do otarć.

Co i gdzie

Kolejną kwestią jest wybór odpowiedniego ubioru do sytuacji, stylu jazdy. Zupełnie inaczej ubierze się osoba, która postanowiła wybrać się na wycieczkę, gdy jazda motocyklem to rekreacja, niż ktoś, kto jeździ po torze wyścigowym. Podczas jazdy rekreacyjnej jednoczęściowy, skórzany kombinezon jest pewną możliwością, ale dużo lepiej sprawdzi się strój dwuczęściowy, wykonany z tekstyliów. Dużo prostsze będzie zdjęcie go, a to zdarza się dość często podczas zwiedzania okolicy. Tekstylia natomiast zapewnią lepszą wentylacją oraz odpornością na nieprzyjazne warunki atmosferyczne, które mogą motocykliści napotkać na swojej drodze, daleko od domu.

Co innego, jeśli chodzi o jazdę po torze wyścigowym. Tam kombinezon ubiera się raz, a zdejmuje dopiero po przerwaniu jazdy. Nie ma więc potrzeby częstego rozbierania się i ubieranie, a więc kombinezon jednoczęściowy przestaje być kłopotem a zaletą. W żaden sposób się nie podwinie, odsłaniając skórę, w przeciwieństwie do osobno zakładanej kurtki i spodni. Podobnie materiał skórzany, w takiej sytuacji, pokazuje swój potencjał. Dużo lepiej sprawdza się podczas upadku. Nie ściera się tak jak tekstylia, więc skóra jest dużo lepiej chroniona. Taki zestaw zapewnia większe bezpieczeństwo, a ono jest szczególnie potrzebne podczas jazdy po torze wyścigowym, gdzie rozwijana jest dużo większa prędkość niż podczas jazdy po mieście.

Nie oznacza to jednak, że nie można jeździć w jednoczęściowym, skórzanym kombinezonie w mieście. Jest to jak najbardziej możliwe i nic nie stoi na przeszkodzie motocyklisty, żeby to zrobił. Zwyczajnie taki ubiór dużo lepiej sprawdzi się w innych okolicznościach. Dlatego tak ważna jest świadomość wyboru. Świadomość, do czego ma służyć ubiór.

Jakość

Ciężko oczekiwać, że tuż po otrzymaniu prawa jazdy, świeży motocyklista kupi najlepszy, dostępny strój ochronny. Nie wolno jednak o nim zapominać. Złej jakości kask, choć tani, nie zapewni nikomu bezpieczeństwa, a kierowca, który dopiero zaczyna jeździć, jest szczególnie narażony niebezpieczeństwo. Podobnie z kurtką czy spodniami. Kupno tych elementów powinno mieć pierwszeństwo nawet przed samym motocyklem.